Kim jest ten beneficjent rzeczywisty? Są to osoby fizyczne sprawujące bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. Co do zasady beneficjenta rzeczywistego spółki szukamy zatem tak długo aż natrafimy na człowieka.
Sposób ustalania beneficjenta rzeczywistego został wskazany w art. 2 ust 2 pkt 1) ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Po wpisaniu frazy w google pojawi się kilkanaście stron z przejrzystą poradą kim ten beneficjent jest w zależności od rodzaju spółki. Tutaj zatem Ameryki nie odkryję i nie będę się dłużej pochylać na tym zagadnieniem. Od siebie dodam, że faktyczne ustalenie osoby fizycznej = beneficjenta wymaga często bardzo wnikliwego badania dokumentów spółki.
Wróćmy do Rejestru. Uregulowania dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych znajdują się w Ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Ustanowienie Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych to wymóg wynikający z art. 30 ust. 3 dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE.
Kto do rejestru musi się wpisać?
Do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji są obowiązane:
- spółki jawne;
- spółki komandytowe;
- spółki komandytowo-akcyjne;
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).
Terminy?
- Spółki utworzone przed 13 października 2019 roku mają pół roku – tzn. termin upłynie 13 kwietnia tego roku.
- Spółki, które powstały po dacie 13 października 2019 roku mają 7 dni od rejestracji.
Kary za brak zgłoszenia?
- Do 1 000 000 złotych
Czy Projekt specustawy ws. tarczy antykryzysowej zakłada przesunięcie terminów na zgłoszenie do rejestru?
Tak! Choć trudno informacje publikowane na twitterze uznać za wiążące źródło to Ministerstwo Finansów zapowiedziało przesunięcie obowiązku zgłoszenia do rejestru z 13 kwietnia na lipiec. Naturalnie należy poczekać na ustawę – bez niej nawet komunikat Ministerstwa jest zwykłym gdybaniem.
Ale uwaga! Nowe spółki nadal mają 7 dni na zgłoszenie od daty rejestracji. Tutaj nikt zmian nie planuje.
Projekt miał pojawić się 20 marca. Niestety wygląda na to, że faktycznie zostanie on upubliczniony dopiero po weekendzie tj. 23 marca. Przedsiębiorcy muszą się zatem uzbroić w cierpliwość.