Biznesplan to nic innego jak opis tego, co planujesz. Dokładny, realny opis Twojego przedsięwzięcia. Jak to będzie wyglądało na początku, jak widzisz jego rozwój. Pisanie biznesplanu warto poprzedzić tzw. „burzą mózgów”. Tutaj możesz popuścić wodze fantazji. Zrobić kolorowy moodboard czy mapę myśli.
Kiedy w głowie masz poukładane czas na konkrety!
Poniżej znajdziesz elementy proponowanego binesplanu z krótkim omówieniem. Nie jest to jedyna słuszna wersja. Może być też tak, że banki czy inne podmioty, które będą Cię wspierać finansowo będą oczekiwać biznesplanu na własnym formularzu. Myślę jednak, że ta lista okaże się dla Ciebie pomocna na start. Dokładne omówienie poszczególnych punktów znajdziesz w kolejnych artykułach na blogu Adwokata Przedsiębiorcy.

Informacje o biznesie i właścicielu
Bez właściciela nie ma biznesu. Za każdym jednym stoi człowiek, nawet jeżeli z powodu formy prawnej jego odpowiedzialność jest niewielka. Tu zastanów się przede wszystkim, czy biznes chcesz robić sam, w spółce i w jakiej formie prawnej. W najbliższym okresie na blogu pojawi się sporo wpisów na temat formy prawnej. Dlatego jeśli jeszcze nie wiesz czy lepsza będzie spółka, czy działalność gospodarcza uważna lektura naszych artykułów może być dla Ciebie przydatna.
Streszczenie opisu przedsięwzięcia i jego cele, czyli po co i dla kogo?
Jak to ma działać? Online czy offline, a może tu i tu biorąc pod uwagę ostatnią sytuację? Skąd w ogóle wziął się Twój pomysł na ten biznes. Czy jest to związane z Twoim wykształceniem, tradycją rodzinną a może widziałeś taki biznes za granicą? Zapisanie „po co” przydaje się również, kiedy masz chwilę zwątpienia. Zawsze możesz do tego wrócić.
Informacje o zakresie planowanych produktów lub usług w ofercie
Wiesz już po co, czas określić dokładnie, co będziesz robić. To prawda, nie musisz mieć wszystkich produktów w ofercie, ale start z jednym niezaplanowanym produktem nie wróży świetlanej przyszłości. Teraz wydaje się to banalne. Później kiedy „machina ruszy” uwierz mi będzie mało czasu na rozmyślanie, czy ten produkt się sprzeda i co powinien mieć.
Ocena konkurencji
Nie ma konkurencji? Dlaczego? Może takie produkty lub usługi nie są potrzebne. Jest konkurencja? Wbrew pozorom to całkiem dobrze. Po pierwsze to oznacza, że produkt lub usługa się sprzedaje (chyba, że konkurencja ledwo zipie). Po drugie masz szansę zobaczyć, jak oni to robią. Tylko nie kopiuj tego co robi! To ma być Twój biznes, a nie kopia innego biznesu.
Analiza klienta
Jeżeli jeszcze nie wiesz, kto jest Twoim idealnym klientem to jest idealny czas na ustalenie tej kwestii. Nie trafisz do każdego (chyba, że planujesz produkcję papieru toaletowego ?). Musisz wiedzieć komu sprzedajesz. Czy jest to kobieta? Młoda, starsza, a może nastolatka? Z jakim wykształceniem? To wszystko jest niezwykle istotne szczególnie przy wybieraniu produktów, usług i tworzeniu reklam.
Rynek dostawców
Jeżeli Twoje produkty lub usługi wymagają współpracy z dostawcami należy zbadać również dostawców. Jak pracują, czy realizują zlecenia w terminie i jak wygląda ich wynagrodzenie. Bez tego nie będziesz w stanie realnie wycenić swoich produktów ani usług, jak również szans na powodzenie Twojego biznesu. Co z tego, że Ty robisz na czas, jeżeli dostawca ma półroczne obsuwy? To Ty przed klientem wyjdziesz na niesłownego i nieterminowego. Czas najwyższy na nawiązanie kontaktów z potencjalnymi dostawcami.
Marketing
Może się ze mną nie zgodzisz, ale osobiście uważam, że jeżeli potrafisz sprzedawać to sprzedasz (prawie) wszystko. Niektóre produkty tylko raz, jeżeli okażą się niewarte swojej ceny. Życzę Ci, żeby Twój produkt sam się obronił i sprzedawał dzięki temu, jak świeże bułeczki. Na wszelki wypadek uwzględnij jednak plan marketingowy i koszty z nim związane.
Analiza finansowa przedsięwzięcia
Można pisać na ten temat książki. Analizę finansową w zasadzie polecam Ci pisać równolegle z pozostałymi elementami biznesplanu. Punktem wyjścia będzie początkowa sytuacja finansowa, czyli ile masz na start. Poświęcimy na ten temat co najmniej dwa artykuły.
Czy warto pisać biznesplan jeżeli nikt go ode mnie nie wymaga czy jest to strata czasu?
WARTO! Zdecydowanie warto. Bez znaczenia skąd bierzesz środki na start. Jeżeli są to pieniądze z banku lub funduszy, większość będzie oczekiwała od Ciebie takiego biznesplanu. Ale nawet jeżeli mają być to zaskórniaki ze skarpety na czarną godzinę i jesteś jedynym inwestorem tej imprezy zrób go dla siebie. Robisz to przede wszystkim po to, aby sprawdzić, czy Twój pomysł ma szansę funkcjonować w rzeczywistości i jakie są to szanse.
Najczęstszy błąd
Najczęściej popełnianym błędem na etapie tworzenia biznesplanu to zbyt optymistyczne podejście do swojego biznesu. Przez to nierealnie określamy cele, a nasza analiza finansowa nie jest rzetelna. Jak tego uniknąć? Po sporządzeniu biznesplanu schowaj go do szuflady na kilka dni. Po tym czasie przeczytaj go z perspektywy swojego potencjalnego odbiorcy lub jeżeli masz zaufaną osobę (najlepiej będącą potencjalnym odbiorcą) przedstaw jej ten plan. Konstruktywna krytyka będzie tu na wagę złota.