Co ustalić z influencerem zanim zabierzecie się za podpisywanie umowy?

Co ustalić z influencerem zanim zabierzecie się za podpisywanie umowy?

Dzisiejszy artykuł ma na celu oszczędzenie Waszego czasu oraz pieniędzy podczas negocjowania umowy z influencerem. Brzmi nieźle? Zapraszamy do lektury!

Czas to pieniądz!

Z naszej praktyki wynika, że mało kto zanim zabierze się za podpisywanie umowy ustali z influencerem najważniejsze kwestie zakładając, że zrobi to później, przy podpisywaniu umowy. Takie podejście powoduje jednak, że negocjowanie umowy jest znacznie dłuższe. A wiadomo – czas to pieniądz. Co zatem warto ustalić przed przesłaniem projektu umowy?

CZY INFLUENCER PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ?

Klasyczny przykład, kiedy budżet drastycznie się zwiększa. Ustaliłeś z influencerem – 2 posty za 10 tysięcy.

Prowadzisz działalność, więc oczami wyobraźni widzisz tę fakturkę na 10 tys., bo tak przedsiębiorca postrzega wynagrodzenie w wysokości 10.000 zł.

Podczas podpisywania umowy (lub w niektórych przypadkach o zgrozo po jej podpisaniu) okazuje się, że osoba z którą masz współpracować nie prowadzi działalności gospodarczej. Co teraz? Do ustalonej kwoty w przypadku zlecenia musisz doliczyć składki na ubezpieczenia społeczne + zaliczkę na podatek dochodowy. Oho, chyba przekroczysz założony budżet?

Do przygotowania budżetu i określenia wynagrodzenia influencera musisz wiedzieć, czy prowadzi on działalność gospodarczą, czy nie.

CO I ZA ILE MA BYĆ ZROBIONE?

Na podstawie doświadczenia zawodowego pokuszę się o stwierdzenie, że brak konkretnych ustaleń w tym zakresie to najczęstsza przyczyna sporów i to nie tylko we współpracy z influencerami.

To, że Tobie wydaje się coś oczywiste wcale nie musi być takie dla drugiej osoby.

Naczelna zasada każdej współpracy – ustalcie konkrety!

W przypadku współpracy z influencerem, te konkrety to m.in. odpowiedzi na pytania typu: O czym mają być te posty? Ile znaków ma mieć opis? Kiedy orientacyjnie ma nastąpić publikacja? Jakiego typu zdjęcie? Kto jest autorem zdjęć? Czy oznaczanie innych marek w ramach tego postu wchodzi w grę? Jeżeli InstaStories to jak długie?

AKCEPTACJA MATERIAŁÓW

Jeżeli bardzo dbasz o swoją markę nie każdy tekst, nie każde zdjęcie a czasami nie każdy hashtag może przypaść Ci do gustu. Co wtedy? Lepiej uprzedzić, że tak jest i ustalić proces akceptacji materiałów. Pomoże Ci w tym odpowiedź, na poniższe pytania.

Czy materiały muszą być zaakceptowane przez Ciebie przed ich publikacją?

W jakich przypadkach masz prawo nie zaakceptować przygotowanych materiałów?

Co zrobicie w przypadku braku akceptacji materiałów?

LICENCJA i PRAWA DO WIZERUNKU

Klasyka gatunku w przypadku, gdy przedmiotem działań influencera są zdjęcia, artykuły, recenzje etc. Chcesz repostować posty? Chcesz wykorzystać przygotowany materiał na swojej stronie? Musisz nabyć prawa do korzystania z niego. Z ostatnio omawianej sprawie na instagramie (#prawdziwasprawa) wiesz, że sam fakt utrwalenia wizerunku na zdjęciu nie oznacza automatycznie prawa do takiego zdjęcia. Dlatego warto również ustalić, kto takie zdjęcia będzie robił.

Dodatkowe twarze na zdjęciach? Kwestia niezwykle istotna dla prawnika do zabezpieczenia Twoich praw do publikowania zdjęć z takimi wizerunkami.

Na koniec to co równie istotne, żeby nie powiedzieć, że dla wielu najważniejsze – czy wynagrodzenie za taką licencję będzie dodatkowo płatne czy mieści się już w ustalonej kwocie?

KARY UMOWNE

Osobiście uważam, że nic tak nie motywuje do działania jak metoda kija i marchewki. Oczywiście nie musisz podzielać moich poglądów. Jeżeli jednak mamy podobne spojrzenie na tę kwestię kary umowne będą idealnym rozwiązaniem motywującym drugą stronę do wykonywania swoich zobowiązań na czas i prawidłowo. Zanim jednak przedstawisz projekt umowy z karami umownymi za nieterminowe przygotowanie materiału, pamiętaj, aby ustalić tę kwestię z influencerem. Być może słowo “kara” powoduje u niego alergię i z marszu podziękuje Ci za współpracę?

spółka jawna

Przedstawiłyśmy Ci pięć tematów do poruszenia z influencerem przed przedstawieniem mu projektu umowy do podpisania. Oczywiście nie są to wszystkie możliwe kwestie do ustalenia. Z naszego doświadczenia jednak wynika, że brak wcześniejszych ustaleń w tym zakresie powoduje u naszych klientów dodatkowe koszty i znacznie dłuższe negocjacje umowy.

Ustaliłeś już powyższe kwestie i potrzebujesz projektu umowy? Zajrzyj na sklep Adwokata Przedsiębiorcy lub napisz do nas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Nasza strona używa plików cookies w celu umożliwienia jej prawidłowego działania oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Więcej informacji, w szczególności dotyczących przetwarzania danych osobowych, znajduje się w Polityce prywatności dostępnej tutaj.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close