Czy materiał, za który influencer otrzymał wynagrodzenie może sprawiać wrażenie neutralnej opinii?

Czy materiał, za który influencer otrzymał wynagrodzenie może sprawiać wrażenie neutralnej opinii?

Nie ma co się oszukiwać, praktycznie w każdym biznesie marketing stanowi dźwignię handlu. Niełatwo jest zrobić porządną kampanię reklamową w dobie koronawirusa. Reklamy wielkopowierzchniowe? Mogą być za drogie, poza tym mniej ludzi na ulicach. W aktualne warunki idealnie wpisuje się influencer marketing opierający się na zaufaniu do opinii drugiej osoby.

Niejednokrotnie zdarza się tak, że w poszukiwaniu opinii nt. danego przedmiotu przed jego kupnem trafiamy na „opinie” ulubionych blogerów, vlogerów, aktorów, youtuberów.

Zepsuł Ci się odkurzacz. Centra handlowe zamknięte. Co robisz?

Większość z nas najprawdopodobniej otworzy przeglądarkę, wpisze hasło ranking odkurzaczy i będzie szukać modelu idealnego na naszą kieszeń. Zanim trafi na ten idealny przejrzy kilka zakładek, w tym często wpisy czy filmiki nt. sprzątania lub nowinek sprzętowych sprawiające wrażenie nie reklam lecz neutralnych opinii ekspertów.

Czy nadużywanie naszego zaufania i promowanie produktów pod pozorem neutralnej informacji jest zgodne z prawem?

W Polsce nie ma odrębnej ustawy dotyczącej działalności influencerów czy współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a influencerami. Nie oznacza to jednak, że tego typu zachowania są przez prawo dozwolone.

Jeżeli opinia nie stanowi obiektywnej recenzji, a sprawia wrażenie neturalnej i zachęca do nabywania towarów lub usług (tzw. reklama ukryta) jest jednym z czynów nieuczciwej konkurencji zabronionych przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta jest jedną z najważniejszych ustaw zawierających regulacje związane z reklamą w Polsce.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Art. 16 ust. 1 Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

(…)

4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji.

Dodatkowo tego typu działanie może być zakwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa naruszająca interesy konsumentów.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Art. 7 Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące praktyki rynkowe wprowadzające w błąd:

(…)

11) kryptoreklama, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta;

O czym zatem warto pamiętać we współpracy z influencerem?

Materiał powstały we współpracy mający na celu promocję produktu powinien w sposób niebudzący wątpliwości i wyraźny zostać oznaczona jako reklama czy artykuł / wpis sponsorowany.

Na Instagramie można użyć hashtagów dla oznaczenia, że wpis jest reklamą, np. #ad #spon #reklama #advert. Dodatkowo należy oznaczyć wpis jako wpis sponsorowany.

Jeżeli nie jesteście pewni, czy dany wpis będzie reklamą z ostrożności materiały traktujcie jako reklamę produktu lub usługi i zadbajcie o to, by nie naruszały właściwych przepisów, a także by były zawsze prawidłowo oznaczone.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Nasza strona używa plików cookies w celu umożliwienia jej prawidłowego działania oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Więcej informacji, w szczególności dotyczących przetwarzania danych osobowych, znajduje się w Polityce prywatności dostępnej tutaj.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close