Nie ma co się oszukiwać, praktycznie w każdym biznesie marketing stanowi dźwignię handlu. Niełatwo jest zrobić porządną kampanię reklamową w dobie koronawirusa. Reklamy wielkopowierzchniowe? Mogą być za drogie, poza tym mniej ludzi na ulicach. W aktualne warunki idealnie wpisuje się influencer marketing opierający się na zaufaniu do opinii drugiej osoby.
Niejednokrotnie zdarza się tak, że w poszukiwaniu opinii nt. danego przedmiotu przed jego kupnem trafiamy na „opinie” ulubionych blogerów, vlogerów, aktorów, youtuberów.
Zepsuł Ci się odkurzacz. Centra handlowe zamknięte. Co robisz?
Większość z nas najprawdopodobniej otworzy przeglądarkę, wpisze hasło ranking odkurzaczy i będzie szukać modelu idealnego na naszą kieszeń. Zanim trafi na ten idealny przejrzy kilka zakładek, w tym często wpisy czy filmiki nt. sprzątania lub nowinek sprzętowych sprawiające wrażenie nie reklam lecz neutralnych opinii ekspertów.
Czy nadużywanie naszego zaufania i promowanie produktów pod pozorem neutralnej informacji jest zgodne z prawem?
W Polsce nie ma odrębnej ustawy dotyczącej działalności influencerów czy współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a influencerami. Nie oznacza to jednak, że tego typu zachowania są przez prawo dozwolone.
Jeżeli opinia nie stanowi obiektywnej recenzji, a sprawia wrażenie neturalnej i zachęca do nabywania towarów lub usług (tzw. reklama ukryta) jest jednym z czynów nieuczciwej konkurencji zabronionych przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta jest jedną z najważniejszych ustaw zawierających regulacje związane z reklamą w Polsce.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Art. 16 ust. 1 Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
(…)
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji.
Dodatkowo tego typu działanie może być zakwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa naruszająca interesy konsumentów.
Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Art. 7 Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące praktyki rynkowe wprowadzające w błąd:
(…)
11) kryptoreklama, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta;
O czym zatem warto pamiętać we współpracy z influencerem?
Materiał powstały we współpracy mający na celu promocję produktu powinien w sposób niebudzący wątpliwości i wyraźny zostać oznaczona jako reklama czy artykuł / wpis sponsorowany.
Na Instagramie można użyć hashtagów dla oznaczenia, że wpis jest reklamą, np. #ad #spon #reklama #advert. Dodatkowo należy oznaczyć wpis jako wpis sponsorowany.
Jeżeli nie jesteście pewni, czy dany wpis będzie reklamą z ostrożności materiały traktujcie jako reklamę produktu lub usługi i zadbajcie o to, by nie naruszały właściwych przepisów, a także by były zawsze prawidłowo oznaczone.