PFR może wydać 3 decyzje po rozpatrzeniu Twojego wniosku o przyznanie subwencji z tarczy finansowej PFR.
W zależności od tego, czy będzie to decyja:
- pozytywna
- częściowo pozytywna
- negatywna
scenariusz będzie zupełnie inny.
Regulamin tarczy finansowej PFR nie jest najłatwiejszą lekturą, dlatego ułatwię Ci sprawę i w tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, co dalej, w każdym z ww. przypadków.
Decyzja pozytywna
Gratulacje!
Dostałeś decyzję o całej wnioskowanej kwoty. Teraz pamiętaj, że:
- kwotę subwencji należy wydać na koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Nieprawidłowe wydawanie subwencji może skończyć się decyzją PFR o obowiązku zwrotu całości subwencji.
- o tym, ile będziesz musiał zwrócić z subwencji decyduje przede wszystkim utrzymanie działalności oraz stanu zatrudnienia, co powinno być wskazówką, na co tę subwencję wydać.
- masz 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy od dnia wypłaty subwencji finansowej na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej. Brak oświadczenia w terminie = obowiązek zwrotu subwencji w całości.
Jeżeli nie wiesz jak zabrać się za ewidencjonowanie wydatków
lub
nie jesteś pewien, czy Twój pomysł na spożytkowanie subwencji jest zgody z regulaminem PFR i umową subwencji
to szkolenie jest dla Ciebie!

Decyzja częściowo pozytywna
Gratulacje! Decyzja częściowo pozytywna to zawsze jakiś pieniądz w kieszeni.
- Kwotę subwencji należy wydać na koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Nieprawidłowe wydawanie subwencji może skończyć się decyzją PFR o obowiązku zwrotu całości subwencji.
- O tym, ile będziesz musiał zwrócić z subwencji decyduje przede wszystkim utrzymanie działalności jako takiej oraz stanu zatrudnienia, co powinno być wskazówką, na co tę subwencję wydać.
- Masz 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy od dnia wypłaty subwencji finansowej na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej. Brak oświadczenia w terminie = obowiązek zwrotu subwencji w całości.
A teraz – co zrobić, żeby ta suma była okrąglejsza?
- Wyjaśnij rozbieżności wskazane w decyzji PFR, które spowodowały, że dostałeś mniej niż wnioskowałeś.
- Upewnij się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.
- Złóż odwołanie w tym samym banku, w którym składałeś wniosek;.
- Pamiętaj, że odwołanie musi zawierać numer umowy subwencji finansowej wygenerowany przez bank oraz zawierać wszystkie oświadczenia, które są wymagane dla złożenia wniosku o udzielenie subwencji PFR.
Ważne! Odwołanie dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, w której PFR udzielił Ci subwencji, ale w kwocie niższej niż wnioskowałeś. Nie składasz odwołania w sytuacji, w której PFR odmówił Ci udzielenia subwencji w całości.
Odwołanie możesz złożyć maksymalnie 2 razy. Odwołanie możesz złożyć w ciągu 2 miesięcy od dnia zawarcia umowy o subwencję. W w ramach odwołania nie masz możliwości załączenia dokumentów. Rozpatrywanie reklamacji jest w pełni zautomatyzowane.
Jeżeli w wyniku Twojego błędu PFR przyznał Ci subwencję finansową w kwocie rażąco niższej niż maksymalna kwota, o którą mogłeś wnioskować zwróć się do PFR z zapytaniem (reklamacją) o wyjaśnienie tej sytuacji za pośrednictwem banku, w którym składałeś wniosek o przyznanie subwencji.
Decyzja negatywna
Ups, coś poszło nie tak, ale jest światełko w tunelu. Co robić?
- Wyjaśnij rozbieżności wskazane w decyzji PFR, które spowodowały, że dostałeś mniej niż wnioskowałeś.
- Upewnij się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.
- Złóż wniosek raz jeszcze z poprawnymi danymi.
W nowym wniosku wszystko było w porządku, wygląda na to, że coś nie tak z systemem?
- Zwróć się z zapytaniem dotyczącym odmowy udzielenia subwencji i załącz dokumenty potwierdzające rzeczywiste dane wskazywane przez Ciebie we wniosku o subwencję finansową PFR.
- Zapytanie (nazywaną potocznie przez PFR reklamacją) składasz za pośrednictwem banku, w którym składałeś wniosek o przyznanie subwencji PFR.