DROPSHIPPING

DROPSHIPPING

Większość z nas miała taki moment w życiu, w którym rozmyślała „co by tu zrobić, żeby się za dużo nie narobić a zarobić”. Wraz z tą myślą w głowie rodzą się lukratywne pomysły na biznes. A najlepszy biznes to taki, który generuje mało kosztów stałych prawda? Na tapetę weźmy zatem model biznesu polegający na sprzedaży internetowej.


Załóżmy, że marzy Ci się internetowy butik z odzieżą. Dzisiejszy świat otwiera przed nami nowe perspektywy, o których nasi dziadkowe czy nawet rodzice nie śnili. Czym zatem jest ten tytułowy dropshipping? Ci z was którzy liznęli angielskiego szybko dopowiedzą sobie, że sprawa ma coś wspólnego z „porzuceniem dostawy” . I słusznie. Pomysł jest genialny w swej prostocie. Przyjmujesz od klienta zamówienie przesyłasz je do hurtowni i to hurtownia wysyła towar bezpośrednio do klienta. Proste? Bardzo! Odpadają Ci koszty magazynowania towaru, jego pakowania wysyłania itp. Zasadniczo sklep możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie.Wystarczy komputer i Internet. Są blaski i niestety są też cienie. O blaskach przeczytacie w pierwszych 20 linkach, które pojawią się po wpisaniu hasła: dropshipping. O cieniach jakoś jest ciszej prawda? Poniżej przedstawiamy zagadnienia, które każdy przedsiębiorca winien mieć na uwadze.


Twój klient od samego początku powinien być w sposób jak najbardziej dla niego klarowny poinformowany jaką rolę pełnisz w procesie sprzedaży. Możesz jako sklep internetowy być:
(i) sprzedawcą lub
(ii) pośrednikiem.
To rozróżnienie jest kluczowe. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi. To sprzedawcy składa się oświadczenie o woli odstąpienia od umowy – do czego konsument zawsze ma prawo w terminie 14 dni. To tylko kilka podstawowych obowiązków – nie można ich ograniczyć ani wyłączyć. Jeśli jesteś pośrednikiem to cała powyższa odpowiedzialność spada na dystrybutora towaru (np.hurtownie z którą współpracujesz). Pod żadnym pozorem nie wolno Ci wprowadzać konsumenta w błąd. Musisz na stronie internetowej zamieścić przejrzystą informację o tym, że jedynie pośredniczysz. Klient musi znać ostateczną cenę za towar. Nie można po zamówieniu i opłaceniu towaru przez klienta nagle poinformować go, że zapłaci też cło. Cena może zmaleć zawsze… nigdy odwrotnie.
W ostatnim czasie głośno było o tzw. pozornym dropshippingu – przedsiębiorcy zatajali przez klientem fakt pośrednictwa w umowie a owym dystrybutorem okazywał się sprzedawca z np. Alliexpress. Efekt ? Brak realnej możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży, niemożność zwrotu towaru, brak procedury reklamacyjnej. Po krótkim researchu nadal można natrafić na takie zjawisko w sieci (sklepy z bielizną, elektronika etc). Gorąco odradzamy tego rodzaju zarobek. Pozornie sprzedawca wydaje się bezkarny jednak w prawie istnieje wiele mechanizmów, które pozwalają pociągnąć takie osoby do odpowiedzialności.

Pamiętaj, że brak magazynu a de facto brak możliwości zapoznania się z towarem nie zwalnia Cię z obowiązku posiadania wiedzy o właściwościach tego towaru. Nawet w modelu, w którym jedynie pośredniczysz również musisz wiedzieć czy koszulka, którą umieszczasz na stronie to 100 % bawełna czy ma domieszkę 2 % wiskozy.

Przypomnijmy ponownie clou biznesu typu dropshipping. Spływają do Ciebie zamówienia od klientów a ty przekazujesz je do hurtowni podając jednocześnie dane adresowe, imię i nazwisko i…. tak ! Powinna Ci się zapalić czerwona lampa w kształcie czterech liter tj. R-O-D-O. Uważajcie na ochronę danych osobowych bo kary za nieprzestrzeganie RODO są ogromne, a wpływy z kar zasilają budżet Państwa – ergo Państwo jest łase na tego typu wpływy i nie zawaha się przed nałożeniem kary.

Niezależnie od tego czy pośredniczysz w kontakcie klienta z dystrybutorem czy jesteś sprzedawcą a dystrybutor jedynie dostarcza towar kluczem do sukcesu będzie zawsze umowa z w/w dystrybutorem. Kto odpowiada za uszkodzony w transporcie towar, jak szybko będą wysyłane paczki, jaka firma będzie je dostarczać, ile wyniesie Twoja prowizja etc.? Bez dobrze napisanej umowy z dystrybutorem nie wypłyniesz na szerokie wody sprzedaży internetowej. Jeśli proponowany przez Ciebie towar nie dojdzie szybko, nie będzie pięknie opakowany a klient nie będzie zachwycony obsługą szybko zginiesz w morzu innych usługodawców. Tych najlepszych dropshippingowców na pewno łączy posiadanie koronkowo wynegocjowanych umów z hurtowniami.

Photo by Riccardo Annandale on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nasza strona używa plików cookies w celu umożliwienia jej prawidłowego działania oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Więcej informacji, w szczególności dotyczących przetwarzania danych osobowych, znajduje się w Polityce prywatności dostępnej tutaj.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close