Większość z nas miała taki moment w życiu, w którym rozmyślała „co by tu zrobić, żeby się za dużo nie narobić a zarobić”. Wraz z tą myślą w głowie rodzą się lukratywne pomysły na biznes. A najlepszy biznes to taki, który generuje mało kosztów stałych prawda? Na tapetę weźmy zatem model biznesu polegający na sprzedaży internetowej.
Załóżmy, że marzy Ci się internetowy butik z odzieżą. Dzisiejszy świat otwiera przed nami nowe perspektywy, o których nasi dziadkowe czy nawet rodzice nie śnili. Czym zatem jest ten tytułowy dropshipping? Ci z was którzy liznęli angielskiego szybko dopowiedzą sobie, że sprawa ma coś wspólnego z „porzuceniem dostawy” . I słusznie. Pomysł jest genialny w swej prostocie. Przyjmujesz od klienta zamówienie przesyłasz je do hurtowni i to hurtownia wysyła towar bezpośrednio do klienta. Proste? Bardzo! Odpadają Ci koszty magazynowania towaru, jego pakowania wysyłania itp. Zasadniczo sklep możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie.Wystarczy komputer i Internet. Są blaski i niestety są też cienie. O blaskach przeczytacie w pierwszych 20 linkach, które pojawią się po wpisaniu hasła: dropshipping. O cieniach jakoś jest ciszej prawda? Poniżej przedstawiamy zagadnienia, które każdy przedsiębiorca winien mieć na uwadze.
Twój klient od samego początku powinien być w sposób jak najbardziej dla niego klarowny poinformowany jaką rolę pełnisz w procesie sprzedaży. Możesz jako sklep internetowy być:
(i) sprzedawcą lub
(ii) pośrednikiem.
To rozróżnienie jest kluczowe. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi. To sprzedawcy składa się oświadczenie o woli odstąpienia od umowy – do czego konsument zawsze ma prawo w terminie 14 dni. To tylko kilka podstawowych obowiązków – nie można ich ograniczyć ani wyłączyć. Jeśli jesteś pośrednikiem to cała powyższa odpowiedzialność spada na dystrybutora towaru (np.hurtownie z którą współpracujesz). Pod żadnym pozorem nie wolno Ci wprowadzać konsumenta w błąd. Musisz na stronie internetowej zamieścić przejrzystą informację o tym, że jedynie pośredniczysz. Klient musi znać ostateczną cenę za towar. Nie można po zamówieniu i opłaceniu towaru przez klienta nagle poinformować go, że zapłaci też cło. Cena może zmaleć zawsze… nigdy odwrotnie.
W ostatnim czasie głośno było o tzw. pozornym dropshippingu – przedsiębiorcy zatajali przez klientem fakt pośrednictwa w umowie a owym dystrybutorem okazywał się sprzedawca z np. Alliexpress. Efekt ? Brak realnej możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży, niemożność zwrotu towaru, brak procedury reklamacyjnej. Po krótkim researchu nadal można natrafić na takie zjawisko w sieci (sklepy z bielizną, elektronika etc). Gorąco odradzamy tego rodzaju zarobek. Pozornie sprzedawca wydaje się bezkarny jednak w prawie istnieje wiele mechanizmów, które pozwalają pociągnąć takie osoby do odpowiedzialności.
Pamiętaj, że brak magazynu a de facto brak możliwości zapoznania się z towarem nie zwalnia Cię z obowiązku posiadania wiedzy o właściwościach tego towaru. Nawet w modelu, w którym jedynie pośredniczysz również musisz wiedzieć czy koszulka, którą umieszczasz na stronie to 100 % bawełna czy ma domieszkę 2 % wiskozy.
Przypomnijmy ponownie clou biznesu typu dropshipping. Spływają do Ciebie zamówienia od klientów a ty przekazujesz je do hurtowni podając jednocześnie dane adresowe, imię i nazwisko i…. tak ! Powinna Ci się zapalić czerwona lampa w kształcie czterech liter tj. R-O-D-O. Uważajcie na ochronę danych osobowych bo kary za nieprzestrzeganie RODO są ogromne, a wpływy z kar zasilają budżet Państwa – ergo Państwo jest łase na tego typu wpływy i nie zawaha się przed nałożeniem kary.
Niezależnie od tego czy pośredniczysz w kontakcie klienta z dystrybutorem czy jesteś sprzedawcą a dystrybutor jedynie dostarcza towar kluczem do sukcesu będzie zawsze umowa z w/w dystrybutorem. Kto odpowiada za uszkodzony w transporcie towar, jak szybko będą wysyłane paczki, jaka firma będzie je dostarczać, ile wyniesie Twoja prowizja etc.? Bez dobrze napisanej umowy z dystrybutorem nie wypłyniesz na szerokie wody sprzedaży internetowej. Jeśli proponowany przez Ciebie towar nie dojdzie szybko, nie będzie pięknie opakowany a klient nie będzie zachwycony obsługą szybko zginiesz w morzu innych usługodawców. Tych najlepszych dropshippingowców na pewno łączy posiadanie koronkowo wynegocjowanych umów z hurtowniami.
Photo by Riccardo Annandale on Unsplash