KROK 2 – STRATEGIA MARKETINGOWA

KROK 2 – STRATEGIA MARKETINGOWA

Drogi Czytelniku! Już po tytule tego artykułu wiesz, że tematem przewodnim jest strategia marketingowa!

Ostatnie tygodnie spędziłyśmy na żmudnym przekonaniu Was, że biznesplan nie jest stratą czasu. Jest Waszą mapą i najlepszym biznesowym przyjacielem, zarówno wtedy jak  idzie dobrze, oraz tym bardziej gdy coś pójdzie nie tak. Strategia marketingowa to bardzo pojemna fraza, która mieści w sobie sporą część biznesplanu (o tym, z czego wg nas [w podstawowym założeniu] składa się biznesplan, pisałyśmy TUTAJ) W strategii marketingowej poza, co oczywiste: marketingiem, na pewno może się zawierać analiza klienta.

A TERAZ DO RZECZY

Strategia marketingowa, jak sama nazwa wskazuje, zakłada jakiś plan działania. Dlatego nie ma co rozmieniać się na drobne i osobno pisać biznesplanu a osobno strategii marketingowej, bo na koniec dnia może się okazać, że przepisujesz jedno do drugiego.

W Internecie znajdziesz całe mnóstwo instrukcji jak napisać idealną strategię marketingową – każdy schemat różni się od siebie. Co za tym idzie, wniosek jest jeden. Nie ma jednego przepisu na Strategię Marketingową. Nie ma jednego słusznego sposobu działania. To ma być przede wszystkim użyteczny dla Ciebie dokument. Po co Ci plan działania, jeśli nie działa? Po co to pisać, jeśli i tak nie będziesz z tego korzystać. Napisz to tak, żeby miało sens DLA CIEBIE.

Łatwo napisać, trudniej zrobić. Przedstawimy Ci naszą propozycję schematu strategii marketingowej Kto wie? Może to coś dla Ciebie.

GDZIE JESTEŚ TERAZ?

W dwóch, trzech zdaniach, zastanów się i opisz jak w danym momencie wygląda Twoja sytuacja. Czy dopiero startujesz, a jeśli tak, to czy zdążyłaś już postawić stronę internetową, masz swój funpage na FB, konto na Instagramie etc. Czy masz bazę klientów?

Jeśli już chwilę działasz, zastanów się, jakie dotychczas popełniałaś/eś błędy (lub po prostu co możesz zrobić lepiej?) Jakie działania przyniosły Ci najintensywniejszy rozwój

W naszym przypadku, największym krokiem do przodu był udział podcaście w radiu TOK FM, gdzie gościłyśmy w roli ekspertek odnośnie tarczy antykryzysowych. Był to dla nas jasny sygnał, że dla naszego rozwoju, kluczowym jest budowanie wizerunku ekspertów na rynku (linki & linki).

CO CHCESZ OSIĄGNĄĆ?

To kluczowa cześć strategii, bo to tu jest jej cała istota. Przykłady:

  1. Chcę dotrzeć do jak największej grupy ludzi, żeby moja marka zyskała rozpoznawalność;
  2. Zwiększyć sprzedaż o x %;
  3. Zdobyć x klientów, którzy zapłacą kwotę x;
  4. Zbudować listę mailingową;
  5. Inne – pełna dowolność – to Twoja strategia 😊

DO KOGO SKIERUJESZ SWOJE DZIAŁANIA?

Zanim przejdziesz do dalszej części, zatrzymaj się na dłużej w tym punkcie. Kim jest Twój klient? Czy jest to 25 letni mężczyzna, czy 65 letnia kobieta. To ważne, bo osiągnąć powyższe cele, będzie można tylko za pomocą odpowiednich narzędzi. Z dużym prawdopodobieństwem – jeśli Twoim klientem jest owa 65 letnia kobieta, to nie znajdziesz wiele takich osób na Instagramie.

Dlatego tak ekstremalnie ważne jest określenie, do kogo, w głównej mierze, kierowane są Twoje usługi/produkty.

Przykład: zamierasz zostać wirtualną asystentką. Kim zatem będzie Twój klient?

  • Czy będą to głownie kobiety czy mężczyźni?
  • Ze względu na pewną innowacyjność zawodu trafisz raczej do ludzi młodych i w średnim wieku, czy mam szanse przekonać do siebie starsze pokolenie?
  • Twój klient potrafi obsługiwać komputer, czy jest obecny w social mediach? W których?
  • W jakich obszarach zawodowych działa podmiot, szukający wirtualnych asystentek?
  • Dlaczego Twoja praca jest dla nich atrakcyjna? Czego szukają/ potrzebują?

JAK CHCESZ OSIĄGNĄĆ POWYŻSZE CELE?

Teraz zastanów się jak osiągnąć swoje cele, mając ciągle przed oczami opisanego wcześniej klienta wymarzonego. Słowem, jaki masz na to pomysł?

Zostańmy przy przykładzie wirtualnej asystentki:

Jak dotrzeć do klientów?

Np. poprzez media społecznościowe / stronę internetową. Zalecamy wybrać jedną, góra dwie platformy. Prowadzenie konta, czy to na IG czy FB systematycznie i na profesjonalnym poziomie, zajmuję nieprawdopodobnie dużo czasu.

Chcę zwiększyć sprzedaż i w tym celu muszę?

Np.: ulepszyć produkt/ zadbać o jego lepszą oprawę wizualną, zlecić komuś korektę, wprowadzić rozwiązania typu: pakiet lojalnościowy etc.

Jak zdobyć klientów?

Może publikując artykuły w branżowych czasopismach? Może prowadzić eksperckiego bloga?

Lista mailingowa?

Np. przygotuje genialny lead magnet, który skłoni ludzi do zapisu na newsletter, będę w newsletterze zamieszczać darmowe wartościowe treści

Itd.

RAMY CZASOWE + DOOKREŚLENIE SWOICH CELÓW!

Określenie ram czasowych, w których chcesz swój plan (strategię marketingową) zrealizować jest ważne. Motywuje do działania ale też i pozwala swoje cele określić realnie.

Jeśli wyznaczysz sobie jako cel: pozyskanie miliona obserwujących na Instagramie w miesiąc, to jest to delikatnie rzecz ujmując mało prawdopodobne a nieosiągnięcie tego celu podziała na Ciebie demotywująco. I po co?  Choć oczywiście, życzę Ci tego z całego serca.

A o co w tym punkcie chodzi? Przykładowo: daje sobie pół roku na:

  1. Pozyskanie 300 followersów na Instagramie;
  2. Zwiększenie sprzedaży o 50%;
  3. Zdobycie 5 klientów, którzy generować będą dochód na poziomie x;
  4. Rozbudowanie listy mailingowej o 100 nowych osób.

CO MOŻE CI PRZESZKODZIĆ I JAK MOŻESZ ZAPOBIEC TYM PRZESZKODOM?

Uczciwie podejdź do sprawy, ale też bez przesadnego fatalizmu – Przeszkodzić może Ci wszystko. Przykładowym znaczącym utrudnieniem w powyższym scenariuszu może być:

  1. Duża konkurencja w mediach społecznościowych, plus małe zasięgi;
  2. Problem w zyskaniu zaufania klienta;
  3. Brak środków na kampanie reklamowe;
  4. Koronawirus? No cóż, ta historia prędko się nie skończy. Trzeba ją wziąć pod uwagę.
  5. Etc.

Oczywiście, powyższa rozpiska to tylko nasza wersja wydarzeń. Ty zrób cokolwiek, co będzie Ci odpowiadać. Samo pisanie o powyższych zagadnieniach siłą rzeczy zmusi Cię, do analizy swojego przypadku i automatycznego szukania rozwiązań.

PAMIĘTAJ JEDNAK, ŻE KAŻDY PLAN (STRATEGIA MARKETINGOWA) JEST LEPSZY DO JEGO BRAKU!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nasza strona używa plików cookies w celu umożliwienia jej prawidłowego działania oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Więcej informacji, w szczególności dotyczących przetwarzania danych osobowych, znajduje się w Polityce prywatności dostępnej tutaj.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close