O podstawowych założeniach Tarczy PFR, pisałyśmy w zeszłym tygodniu dlatego też pozwolę sobie pominąć wstęp. W dzisiejszym artykule pochylę się nad metodami wyliczenia maksymalnej kwoty jaką mikroprzedsiębiorca można otrzymać z tego rozdania.
Przypomnę jedynie, że mikroprzedsiębiorca w rozumieniu tarczy PFR to przedsiębiorca zatrudniający od 1 do 9 pracowników – z wyłączeniem właściciela
(w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców – mikroprzedsiębiorca to podmiot zatrudniający od 0 do 9, różnica jest więc subtelna a jednak kluczowa w zawężeniu kręgu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o ten rodzaj pomocy).
Przykład: masz dwóch pracowników – każdy zatrudniony jest na pół etatu. W tej sytuacji etaty należy zsumować. Zatem dwóch pracowników na pół etatu to w rozumieniu Tarczy jeden pracownik na pełen etat. Uwaga zgodnie z informacjami zamieszczonymi na rządowej stronie poświęconej tarczy wynik sumowania nie musi być liczbą całkowitą (czyli może wynieść np. 1,75 etatu).
Co zatem brać pod uwagę przy wyliczeniu maksymalnej kwoty subwencji:
1. Wskazujecie liczbę pracowników (w przeliczeniu na pełen etat), których zatrudniacie na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o wypłatę Subwencji Finansowej (wniosek składacie w maju, wykazujecie ilość pracowników w kwietniu)
LECZ ilość tych pracowników nie może być wyższa:
- niż na dzień 31 grudnia 2019 r. (wniosek składacie w maju i dotyczy on 6 pracowników a w grudniu zatrudnialiście jedynie dwóch. Maksymalna kwota dotacji będzie wyliczana jedynie w oparciu o dwóch pracowników),
albo
- na koniec miesiąca odpowiadającego nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim (wniosek składacie w maju i dotyczy on 6 pracowników. W maju zeszłego roku zatrudnialiście jedynie 3 pracowników więc zgodnie z tych kryterium, maksymalna kwota dotacji będzie wyliczana jedynie w oparciu o trzech pracowników)
Spójnik „albo” wskazuje, że można tu wybrać między powyższymi punktami powyżej, w zależności od tego co jest dla Was korzystniejsze.
2. Wskazujecie wielkość spadku przychodów ze sprzedaży w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami gospodarki na skutek COVID-19 (zakładam, że wielkość spadku będzie może być wyliczana za pomocą kalkulatorów udostępnionych przy okazji Tarczy 1.0).
Teraz jest już prosto: mnożymy liczę pracowników oraz kwotę bazową zgodnie z Waszym spadkiem obrotów (zgodnie z tabelą poniżej będzie to albo (i) 12.000 zł, albo (ii) 24.000 albo 36.000 zł.

Przykład:
Mam jednego pracownika i spadek obrotów rzędu 45%, zgodnie z powyższą tabelą otrzymam 12 tysięcy subwencji z tarczy PFR.
Jeśli przy takim samym spadku zatrudniam 8 pracowników mnożę 8 raz 12.000 i otrzymuję kwotę: 96.000 złotych – maksymalną wysokość dotacji.
Małe złote rady:
- Do składania wniosku musicie podejść z wielką rozwagą i ostrożnością albowiem macie prawo do złożenia tylko jednego Wniosku (z zastrzeżeniem możliwości złożenia nowego Wniosku w razie podjęcia przez PFR Decyzji o odmowie przyznania finansowania). Jeśli popełnicie błąd to na ten moment nie będzie można złożyć drugiego wniosku z korektą.
- Rachunek bankowy do wypłaty Subwencji Finansowej musi być Waszym firmowym rachunkiem rozliczeniowym, prowadzonym w PLN. W szczególności rachunek wskazany we Wniosku nie może być rachunkiem technicznym lub pomocniczym, rachunkiem, w którym udostępniony jest kredyt w rachunku bieżącym, linia kredytowa lub inny produkt kredytowy, rachunkiem oszczędnościowo rozliczeniowym prowadzonym dla osoby fizycznej ani rachunkiem rozliczeniowym karty kredytowej.
- Możesz dostać mniej środków, o które wnioskowałeś – od takiej decyzji możesz się odwołać.
- Otrzymanie środków z tego świadczenia związane jest z bardzo dokładną weryfikacją danych oraz informacji, które złożycie a jednocześnie korzystając z tego świadczenia wyrażacie zgodę na bardzo dokładną analizę (prawną i finansową) Twojej firmy.
- Przedsiębiorca korzystający z Tarczy PFR zobowiązuje się do zachowania poufności w odniesieniu do „Informacji” tj. zgodnie z definicją: „wszelkich informacji lub dokumentów związanych z Programem oraz uczestnictwem (…) w Programie, a w szczególności informacji lub dokumentów związanych z procesem oceny formularza oraz udzielenia wsparcia w ramach Programu, w tym przekazanych lub ujawnionych (wnioskodawcy) przez PFR lub Banki w toku oceny Wniosku oraz związanych z procesem udzielenia wsparcia w ramach Programu.”
Na zakończenie przypomnę ponownie, że Tarcza PFR jest na tyle realną i ODCZUWALNĄ formą pomocy, że można się spodziewać bardzo dużej ilości wniosków w krótkim czasie. A ponieważ przewidziany jest limit środków Tarczy PFR, rekomendujemy złożenie wniosku jak najszybciej.
Jeśli czujesz, że przy złożeniu wniosku przydałaby Ci się dodatkowa konsultacja –zapraszamy!
Zdjęcie okładkowe artykułu Steve Buissinne z Pixabay